درمان های دارویی مورد استفاده در ساییدگی مفصل


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 14 مهر 1393
بازدید : 496
نویسنده : MOHAMMAD MOGHERI

      661 8
پرانتزی شدن زانو در سنین بالا معمولا از علائم ساییدگی است

درمان های دارویی مورد استفاده در ساییدگی مفصل

داروهای متفاوتی برای کاهش درد ناشی از آرتروز بکار برده میشوند که مهمترین آنها عبارتند از

استامینوفن

استامینوفن یکی از رایج ترین داروهای مورد مصرف برای کاهش درد است. اگر تقریبا هر روز درد دارید بهتر است دارو را بطور مرتب و روزانه مصرف کنید نه اینکه صبر کنید تا درد شروع شود و آنوقت از دارو استفاده کنید. در یک فرد بالغ میتوان استامینوفن را بصورت دو قرص 500 میلیگرمی چهار بار در روز مصرف کرد. عوارض جانبی استامینوفن کم است و میتوان آنرا به مدت طولانی مصرف کرد


 داروهای ضد التهاب

 داروهای ضد التهابی با کاهش التهاب موجب کاهش درد مفصل میشوند. ایندومتاسین، بروفن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید، پیروکسیکام و ملوکسیکام جزو این دسته دارویی هستند. این داروها با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز موجب مهار تولید پروستاگلاندین ها در بدن میشوند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در بدن ایجاد شده و موجب بروز التهاب و درد و تورم میشوند. داروهای ضد التهابی را میتوان بصورت خورکی یا تزریقی و یا حتی بصورت پماد موضعی مصرف کرد.

 

از دارو های ضد التهاب موضعی مانند پماد پیروکسیکام میتوان بصورت مالشی بر روی پوست مفصل دردناک استفاده کرد. این مواد وقتی بصورت موضعی استفاده میشوند کمتر جذب خون شده و عوارض کمتری دارند.

 

      661 6
     کاهش فاصله مفصلی در ساییدگی مفصل زانو

گاهی اوقات مصرف استامینوفن و پماد های موضعی نمیتوانند درد را به اندازه کافی کم کنند. در این موارد میتوان از داروهای ضد التهاب خوراکی استفاده کرد. متاسفانه عوارض استفاده از داروهای ضد التهاب بصورت خوراکی بیش از استامینوفن است و افراد مسن کمتر آنها را تحمل میکنند ولی میتوان در مواردی که شدت درد آرتروز زیاد شده است از آنها بطور موقت برای چند روز تا چند هفته استفاده کرد و بعد از کم شدن فعالیت بیماری، دوباره به مصرف استامینوفن و پماد موضعی برگشت.


از عوارض مصرف داروهای ضد التهابی درد معده و خونریزی معده است که در افراد با سن بالای 65 سال و کسانی که سابقه زخم معده یا دوازدهه دارند بیشتر دیده میشود. در افراد با فشار خون بالا، آسم، نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی ایت داروها باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند.


 کدئین

  معمولا بصورت همراه با استامینوفن بکار برده میشود. از عوارض شایع آن ایجاد یبوست است


 گلوکزآمین و کندروآیتین سولفات

گرچه امروزه به عنوان داروهای غضروف ساز از آنها بسیار استفاده میشود ولی موثر بودن آن هنوز مورد شک است و مطالعات علمی هنوز نتوانسته اند مفید بودن آنها را آرتروز نشان دهند.

 

درمان التهاب مفصل

تعداد زيادى از داروها در تسکين علائم التهاب مفصلى مؤثر هستند. هيچ داروئى روى همهٔ افراد تأثير ندارد و تعداد کمى از آنها در کليه مراحل بيمارى در يک فرد مؤثر است. پزشک ممکن است هرکدام از داروهاى زير را توصيه کند:

 

- آسپيرين: آسپيرين اغلب اولين داروى تجويزى در تسکين درد و کاهش التهاب مؤثر است. اين دارو به مقادير نسبتاً زياد (۱۰ تا ۲۵ قرص در روز) همراه با غذا تجويز مى‌شود تا ناراحتى معده به حداقل برسد. اين دارو ممکن است به شکل محافظت شده يا روکش‌دار روده‌اى تجويز شود تا تحريک معده کاهش يابد. انواع ديگر ساليسيلات‌ها (آسپيرين از گروه ساليسيلات‌ها است - م). مثل سديم ساليسيلات، سالسالات، کولين منيزيم ساليسيلات ممکن است عوارض گوارشى کمترى ايجاد کنند، ولى معمولاً در تسکين التهاب مفصلى تأثير کمترى دارند.

 

- داروهاى ضدالتهاب غيراستروئيدي: پزشک ممکن است از ميان داروهاى ضدالتهاب غيراستروئيدى يکى از آنها مثل ايبوپروفن (آدويل)، فنوپروفن، تولمتين، سولينداک، ناپروکسن، يا پيروکسى‌کام را توصيه کند. هيچ‌يک از اين داروها مؤثرتر هستند از آسپيرين نيست، اگرچه ممکن است تحمل آنها راحت‌تر باشد. براى بحث بيشتر در مورد داروهاى ضدالتهاب غيراستروئيدى به مبحث درد و مسکن‌ها مراجعه کنيد).

 

ساير داروهاى ضدالتهاب مفصل عبارتند از: داروهاى ضد مالاريا مثل: هيدروکسى‌کلروکين، ترکيبات طلا، ايندومتاسين، و پنى‌سيلين.

 

- کورتيکواستروئيدها: در موارد شديد که کليهٔ داروهاى ديگر تأثير نداشته‌‌اند، کورتيکواستروئيدها ممکن است تجويز شوند. به‌علت عوارض جانبى زياد استروئيدها، مصرف طولانى‌مدت آنها ممنوع است.

 

- داروهاى سيتوتوکسيک (داراى اثرات سمى روى سلول): دستهٔ ديگرى از داروها که ممکن است در موارد شديد التهاب مفصل روماتوئيد مؤثر باشد داروهائى هستند که دستگاه ايمنى را سرکوب مى‌کنند. شايع‌ترين داروهاى مصرفى متوترکسات و آزاتيوپرين هستند. اين داروها ممکن است عوارض شديدى داشته باشند و مصرف آنها بايد تحت نظر دقيق پزشک باشد.

استراحت و ورزش

دوره‌هاى منظمى از استراحت در محدود کردن تعداد و شدت موارد شعله‌ور شدن التهاب مفصلى اهميت دارد. از خسته شدن زياد خوددارى کنيد و سعى کنيد ميزان فعاليت خود را تنظيم کنيد. ورزش منظم براى جلوگيرى از خشکى و جمع شدن مفاصل اهميت دارد. در يک وضعيت ثابت ننشينيد يا دراز نکشيد. در برخى موارد پزشک ممکن است استفاده از قالب‌هاى شکسته‌بندى ويژه‌اى را براى جلوگيرى از جمع شدن، دردناک شدن و از کار افتادن مفاصل، توصيه کند. يک متخصص تن درمانى (فيزيوتراپيست) مى‌تواند در ارائه يک برنامهٔ ورزشى به شما کمک کند و نيز وسايل کمکى خانگى مثل وسايل دسته بلند، مدادهاى بلندتر از حد معمول، قابلمه‌ها و ماهى‌تابه‌هاى دسته‌دار، و دستگاه‌هائى را که به شما در پوشيدن لباس کمک مى‌کند، توصيه نمايد و به اين ترتيب امکان استقلال و کاهش سرخوردگى در اثر بيمارى‌‌اى که اغلب باعث از کارافتادگى مى‌شود، فراهم مى‌کند.

گرما و سرما

به‌کار بردن گرما در خشکى مفاصل، درمان معتبرى براى کليهٔ انواع التهاب مفصلى است. استفاده از دوش آب‌گرم در صبح‌ها که خشکى مفاصل بدتر مى‌شود همراه مناسب به‌نظر مى‌رسد. ساير روش‌هاى استفاده از گرما عبارتند از: لائى‌هاى پارچه‌اى گرم، لامپ‌هاى گرمازا، دميدن هواى گرم، و درمان با روغن پارافين.

جراحى

روش‌هاى جراحى متعددى براى کاهش درد و بدشکلى مفصلى ابداع شده است. در صورت محدوديت شديد حرکتي، سينوويوم ملتهب ممکن است از طريق جراحى برداشته شود. بدشکلى‌هاى ناشى از جمع شدن مفصل را مى‌توان با عمل ترميم مفصل برطرف کرد و عملکرد دست‌ها و پاها را بهبود بخشيد. تعويض کامل مفصل ممکن است در مورد بيمارى پيشرفته توصيه شود. تعويض مفصل در مفصل ران و زانو مؤثرتر است. در برخى موارد استخوان‌هاى دو طرف مفاصل کوچک را مى‌توان به‌هم متصل کرد. اين عمل حرکت مفصلى را از بين مى‌برد، ولى معمولاً باعث تسکين درد مى‌شود.

 

يک روش درمانى التهاب مفصل روماتوئيد که هنوز در حال بررسى است، تزريق مقادير کم مواد راديوايزوتوپ با طول عمر کوتاه در مفاصل براى از بين بردن سينوويوم ملتهب است. در اين مورد از متخصص بيمارى‌هاى رماتيسمى نظرخواهى کنيد.

 

بايدها و نبايدها در درد مفاصل

التهاب مفاصل انگشتان دست

درد ناشي از التهاب مفصل(آرتريت) و همچنين تلاش براي انتخاب يك مسكن مؤثر مي تواند شما را دلسرد كند. براي يافتن پاسخ رايج ترين پرسش هايي كه در اين زمينه مطرح مي شوند، شما را به خواندن اين مقاله دعوت مي كنيم:

آيا فعاليت بدني، درد حاصل از التهاب مفصلي را بدتر مي كند؟

اگر هم اكنون دچار التهاب مفاصل هستيد، اين درد با انجام فعاليت هايي كه باري را بر مفاصل شما تحميل مي كند يا به انجام حركات مداوم نياز دارد، بدتر خواهد شد. اما اگر آسيب مفصلي شما ملايم بوده و بيشتر علائم شما مربوط به تاندون ها(رباط ها)، زرد پي ها و عضلات اطراف مفصل هستند و نه خود مفاصل، يك برنامه ورزشي ملايم، مي تواند درد شما را تسكين ببخشد. تمرين هاي كششي و تقويت كننده عضلات را حتما در برنامه ورزشي خود قرار دهيد.

با پزشك خود براي تعيين راه حل و برنامه ورزشي مناسب براي وضعيت خاص خودتان، مشورت كنيد. التهاب مفصل از فردي به فرد ديگر متغير است. از پزشك تان بخواهيد كه نوع التهاب مفصلي شما و شدت آن را با دقت تعيين كند. از اين اطلاعات براي تصميم گيري درباره بهترين سرگرمي ها و فعاليت ها استفاده كنيد.

از چه نوع فعاليت هايي عموما بايد پرهيز كرد و چه نوع فعاليت هايي براي اكثر افراد مبتلا به درد التهاب مفصلي مناسب هستند؟

فعاليت هايي كه فشار ناگهاني را بر مفاصل تحميل مي كنند، از قبيل بالا و پايين پريدن، و تنيس بازي كردن، علائم التهاب مفصلي را بدتر نموده و افزايش التهاب و تورم را سبب مي شوند. فعاليت هايي كه به نظر مفيد مي رسند، شامل ورزش هايي هستند كه عضلات شما را تقويت نموده، از مفاصل تان حفاظت كرده و استرس و آسيب وارده به مفاصل را به حداقل مي رسانند؛ براي مثال، تقويت عضلات جلو و پشت ران به حفاظت از مفاصل زانو و مفصل لگن كمك مي كند.

پزشك شما ممكن است بتواند به شما ورزش هايي را ياد بدهد كه باعث تقويت عضلات تان شوند، بي آنكه به مفاصل تان صدمه بزنند.

هر آنچه را مي توانيد انجام دهيد تا فعاليت فيزيكي خود را حفظ كنيد و در عين حال مواظب مفصل هايتان نيز باشيد. اگر مفاصل شما دردناك تر و آسيب ديده تر از آن هستند كه بتوانيد فعاليتي مثل قدم زدن را انجام دهيد، شنا يا ساير ورزش هاي آبي مي توانند انتخاب بهتري براي فعال نگه داشتن و روي فرم نگه داشتن شما به حساب آيند.

چگونه مي توانيد خشكي و درد حاصل از نشستن طولاني مدت را كاهش دهيد؟

بسياري از افراد مبتلا به التهاب مفاصل، پس از نشستن يا استراحت كردن دچار خشكي مفاصل مي شوند، به ويژه اگر قبل از نشستن يا خوابيدن، از مفاصل شان كار زيادي كشيده باشند.

بيشتر مبتلايان به روماتيسم مفصلي پس از بيدار شدن از خواب، مثلا صبح ها، دچار خشكي مفصل مي شوند. اين ها علائم شايع التهاب مفصلي هستند. حركت مي تواند برخي از علائم را كاهش دهد.

اگر ناچار هستيد براي مدت طولاني بنشينيد، وضعيت نشستن خود را براي پيشگيري از خشكي مفاصل يا كاهش آن، تنظيم كنيد.

براي مثال، سرتان را به جهات مختلف بچرخانيد، وضعيت بازوهايتان را تغيير دهيد و ساق پاهايتان را خم كنيد و بكشيد. اين حركات ملايم از خشكي بيش از حد جلوگيري مي كنند.

بسياري از اوقات، پس از كار سخت و فشار بر مفاصل، اين خشكي تا چند روز باقي مي ماند.

در چه صورتي، پس از بروز درد التهاب مفصلي، بايد به پزشك مراجعه كرد؟

در صورت بروز درد در منطقه اي جديد يا باقي ماندن علائم براي بيش از چند روز، به پزشك مراجعه كنيد.

در صورتي كه در همان ابتداي بروز علائم به آن ها توجه شود، درمان مؤثرتر خواهد بود. اگر مي دانيد كه علائم شما در نتيجه فشار بر مفاصل ايجاد شده اند و پس از چند روز از بين مي روند، نيازي به مراجعه به پزشك نخواهيد داشت.

بهترين داروهاي مسكن درد التهاب مفاصل كدامند؟

خبر خوب اين است كه امروزه داروهاي زيادي براي التهاب مفصلي وجود دارند. اغلب آنها نسبتا بي خطر بوده و به خوبي تحمل مي شوند، اما هيچ دارويي نيست كه عارضه جانبي نداشته باشد.

اگر درد التهاب مفاصل شما يك مشكل دائمي هستند، نياز داريد كه از پزشك تان درباره نوع و ميزان داروي مناسب سؤال كنيد.

 ولي اگر درد شما فقط  پس از يك فعاليت غير معمول بروز مي كند، مي توانيد از يكي دو عدد قرص استامينوفن استفاده كنيد.

برخي از مردم به جاي آن آسپيرين را ترجيح مي دهند. اگر سابقه زخم معده ، خونريزي ، آسم يا آلرژي داريد، قبل از مصرف آسپيرين يا دارويي مثل ايبوپروفن با پزشك تان مشورت كنيد.

اگر علائم شما طولاني بوده و مربوط به فعاليت هايي هستند كه هميشه به آن ها نمي پردازيد، داروهاي ضدالتهاب غير استروييدي مانند: ايبوپروفن و ناپروكسن مي توانند درد شما را تسكين دهند. كساني كه آرتروز ملايمي دارند، مي توانند با مصرف تنها يك يا دو قرص از گروه داروهاي ضد التهابي غير استروييدي براي يك يا دو روز، بهبود يابند.

در صورتي كه علائم شما شديدتر و طولاني تر باشد، ممكن است درگيري مفاصل تان پيشرفته تر باشد و شايد نياز به دوز بالاتري از داروها بر طبق يك برنامه درماني منظم داشته باشيد.

به هر حال براي مصرف دارو حتما با پزشك تان مشورت كنيد.

آيا درمان هاي مکمل، براي درد التهاب مفصلي سودمند هستند؟

در مورد اين پرسش، نقطه نظرهاي متفاوتي وجود دارد و پاسخ كوتاه و آساني در مورد تمامي انواع درمان هاي مكمل التهاب مفصلي وجود ندارد. حتي تعريف درمان هاي مكمل از يك منبع به منبع ديگر متفاوت است. براي مثال، گرما، ماساژ، و كشش كه در مورد بسياري از افراد در تسكين علائم التهاب مفصلي كمك كننده هستند، توسط برخي به عنوان درمان مكمل قلمداد مي شوند، حال آن كه در واقع اين روش ها، براي سال ها از روش هاي استاندارد بوده اند. مشكل موجود در اين زمينه اين است كه درباره درمان هاي مكمل تا كنون بررسي كافي انجام نشده است. براي اكثر مردم، علائم مربوط به التهاب آرتريت از يك روز به روز ديگر در تغيير هستند. بنابراين اگر مثلا يك داروي گياهي را يک روز مصرف كرده ايد كه به هر دليل حال تان بهتر بوده است، ممكن است چنين تصور كنيد كه دارو باعث بهبودي شما شده است. در درمان التهاب مفصلي، حدود 30 درصد افرادي كه دارونما به جاي دارو استفاده كرده اند، حداقل به طور موقت بهبود علائم را گزارش نموده اند.

در پايان بايد گفت كه استانداردهاي كيفي براي داروهاي مكمل وجود ندارد. تحقيقات نشان مي دهد كه در ميان مارك هاي تجاري متفاوت، مقادير ماده فعال، متفاوت است و حتي اين تفاوت در ميان داروهاي داراي يك نوع برچسب تجارتي نيز ديده مي شود. همين يك دليل براي پرهيز از مصرف آنها كافي است.

يافتن يك داروي بي ضرر و مؤثر براي درد التهاب مفصلي کاري پيچيده است كه ممكن است به سال ها زمان نياز داشته باشد. تلاش براي دور زدن روش هاي استاندارد مي تواند نتايج زيان بار، اتلاف پول، وقت و انرژي را به دنبال داشته باشد.

 

گیاهان موثر بر بیماریهای مفاصل و استخوان همراه با عسل

گیاهان موثر بر بیماریهای مفاصل و استخوان

دانشمندان معتقدند که عسل باعث تحریک مغز برای ترشح مواد ضد درد می شود. دکتر رابرت هنکین کتابی در این مورد به رشته تحریر در اورده که از خواص ضد درد عسل حکایت می کند.

 

ارزش درمانی عسل در درد استخوان ها . رماتیسم . عرق النساء (سیاتیک) .پا دردهای شدید و دردهای مفاصل بسیار زیاد است. عده ای از پزشکان این خاصیت عسل را بر اثر اسید فرمیک آن می دانند. بیماران می توانند روی یک قطعه تنزیب مقداری عسل مالیده و روی موضع درد بگذارند و پس از دو ساعت آن را عوض کنند و ضمنا صبح ها دو قاشق سوپ خوری عسل به عنوان صبحانه میل نمایند.

درمان آرتروز

در درمان آرتروز مقداری عسل خالص را روی پارچه تمیزپهن کنید روی مفاصل بگذارید و هر 24 ساعت یک بار این کار تجدید شود و همچنین در درمان دردهای زانو.آرنج و رگها و ما هیچه ها هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری عسل بجوید و با کمی عسل موضع درد را ماساز دهید.

 

درمان کوفتگی

جهت مداوای کوفتگی دست و پا و...... مقداری مساوی عسل و گلیسیرین را مخلوط نموده و به محل کوفتگی بمالید بهبود آن را تسریع می کند.

 

درمان کمر درد در اثر باد گرفتگی

اگر باد در کمر بود پودر زنیان را با عسل خمیر کرده بر کمر بمالید

درمان کمر درد عادی

در کمر درد عادی و مزمن که مربوط به دیسک نباشد 200 گرم پوره پیاز(پیاز رنده شده ) را با 100 گرم عسل مخلوط نموده و دو روز به حال خود بگذارید سپس صاف کرده هر روز صبح ناشتا دو فنجان کوچک از آن را بنوشید. از غذاهایی ماننند: پیاز رنده کرده مخلوط با عسل و تخم مرغ با عسل میل نمایید(به استثناء افراد مبتلا به دیابت . نقرس . فشار خون).

 

درمان ضربه خوردن یا صدمه دیدن استخوان

ساقه و برگ علف هفت بند را بجوشانید با عسل خالص مخلوط نموده ضماد نمایید.

 

درمان رماتیسم

تخم ترب سیاه و دانه های خشخاش سفید از هر کدام 8 مثقال ساییده باهم وزن خود عسل مصفی (عسل بدون موم) مخلوط کرده و به موضع درد ببندید. این عمل باعث کاهش درد می شود و در صورت نیاز آن را تکرار کنید. خوردن عسل مصفی یک قاشق مر با خوری بعد از هر غذا برای تسکین درد های رماتیسمی کهنه و مزمن بسیار نافع است.

شایان ذکر است که زهر زنبور عسل یک عامل موثر برای درمان رماتیسم می باشد که از طریق مستقیم (نیش زدن زنبور به موضع درد در صورت نداشتن حساسیت) و به طور غیر مستقیم (مخلوط با داروهای شیمیایی دیگر ) به صورت آمپول مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا زنبور داران به خاطر خوردن عسل و نوش جان کردن نیش زنبور به ندرت دارای تب رماتیسمی. پا درد . کمر درد و آرتروز شده و از نعمت سلامتی کامل در طبیعت بر خوردار می باشند.(Benton& hinder. 1987) یک پزشک می تواند با استفاده از نیش زنبور عسل . بعضی از بیماریها را که اساسا و اصلا قابل معالجه نبوده درمان کند.بررسی های دقیق و طولانی که در سال 1960. در یکی از آکا دمی های مسکو صورت گرفته نشان داده است که زهر نیش زنبور عسل اثر درمانی قابل توجهی در درمان بعضی از بیماریهای مهلک و مهم انسان دارد. (عباس میراب زاده .1372. سازمان پزوهش های علمی و صنعتی ایران.)

 

درمان درد مفاصل

الف: ضماد عصاره پیاز نرگس با عسل طبیعی بر اعضای دردهای مزمن عصبی و نقرس سبب از بین رفتن این دردها می گردد

ب: بیماران مبتلا به درد مفاصل باید جوشانده برگ زیتون با عسل صبح ناشتا یک لیوان میل نمایند.

ج.خوردن مخلوط مساوی سرکه و عسل با انگور فرنگی سبز(cassis) به علت داشتن مواد معدنی بسیار نافع است و باید قبل از صبحانه وناهار یک استکان میل شود

د:مغز گردو را با زیره سیاه کرمانی نرم ساییده و با عسل مخلوط کرده به محل درد بمالید در تسکین درد مفاصل و پا درد و کوفتگی پا یا دست و محل گرفتگی عضلات موثر واقع میشود.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نعمت است نه فاجعه رفتن کسی که لایق نیست .............

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عمومي و ورزشي و علمي و آدرس msahand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com
cache01last1679557597